Morbergs äppelpaj [a'la Ida]

 

Jag kollade på "Vad blir det för mat" med karln för någon vecka sedan. Då gjorde Mr Morberg

& en annan kock en äppelpaj som såg Riktigt God ut! Dom använde pekannötter vilket jag inte

hade hemma +att jag inte hade någon kanel hemma igår. Så gjorde en egen tolkning, receptet

kan behöva dubblas, för jag testade i en väldigt liten form. Bjöd min faster, kusin & min karl

på pajen igår, och dom tyckte väldigt mycket om den. :-)

 

Jag använde:

2,5 stora äpplen

0,5dl mandel

0,5dl hasselnötter

1dl flytande milda

0,5tsk kardemumma

1msk farinsocker

 

Gör så här:

1) Sätt ugnen på 180-200°

2) Mixa nötter & flytande milda, tillsätt dom torra ingredienserna.

3) Skala & skiva äpplena & lägg i en smord ugnsfast form.

[jag varvade skivorna med lite, lite farinsocker, men det är inget måste]

4) sprid ut nötsmeten över äppelskivorna & garnera med lite nötter.

5) Gräddas mitt i ugnen 20-25min, kakan ska få färg men om den börjar

bli för mörk under gräddningen, täck med folie.

6) låt svalna lite innan servering. Servera med tex, glass eller vaniljvisp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0