Frasig Blåbärspaj


Det här receptet är baserat på 2 recept ifrån Leila. Hade fått en påse med blåbär utav
mamma, så ville göra något riktigt gott med dom. & pajen blev sjukt god & frasig!

Pajbotten - Havre
175g mjukt smör
3dl Vetemjöl
1,5dl strösocker
1,5dl havregryn

Fyllning:
200-300g frysta blåbär
0,5-1dl Lingonsylt
2-2,5 msk potatismjöl

Topping:
75g smör
2,5dl havregryn
1,5dl strösocker

Gör såhär:
1) Sätt ugnen på 175°
2) Smält smöret & blanda i dom andra ingredienserna.
3) Tryck ut degen i en pajform
4) Förgrädda mitt i ugnen, ca 10-15min (till den blir lite ljusbrun)
5) Blanda ingredienserna till fyllningen & häll ner i pajskalet.
6) smält smöret & blanda ner övriga ingredienser till toppingen &
bred ut över bärblandningen.
7) Grädda mitt i ugnen ca 20-25min, tills pajen blir gyllene.
8) servera ljummen med tex. glass eller vaniljvisp. Mumms!

Kommentarer
Postat av: e

ser riktigt god ut =)

2010-11-11 @ 16:25:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0