Risotto - Skaldjur & Lax



Det här receptet har jag tänkt lägga upp så många gånger, men jag är så fokuserad på
att göra naglar nu att det helt enkelt har glömts bort. Men nu så ska jag försöka dela med
mig så gott som det går i hur jag gjorde.. för det blev riktgt gott!

Jag Använde:
4 dl Avorioris
2-3 scharlottenlökar
2 msk smör
1dl vitt vin
8-9dl hummerfond/buljong
1,5dl färskriven parmesanost
salt & peppar

Laxbitar
Jätteräkor

Gör såhär:
1) Mixa scharlottenlök & några jätteräkor i en mixer, smält smöret i en kastrull & stek på röran.
2) När löken mjuknat så häller du i riset & fräser på det, tills kornen blir genomskinliga (2-3min).
3) Häll sedan i vinet, därefter tillsätter du buljongen i omgångar. Låt det du hällt i sugas upp
ordentligt utav riset innan du häller på mer.
4) Koka på svag värme i ca 20min till riset känns mjukt. Blanda i jätteräkorna på slutet.
5) När räkorna är klar blandar du i den rivna parmesanosten & ev en klick smör. Salta &
peppra vid behov, servera med tex. Lax.

-Min sambo var tyvärr lite sen hem den dagen jag gjorde min. Så risotton fick stå lite för länge
innan servering så den hann sätta sig lite, så när du är klar ska den helst serveras på en gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0