Pannacotta (med VitChoklad)


Igår så firade jag & sambon 10år tillsammans, så vi hade en liten mysmiddag
här hemma innan gästerna skulle komma. Jag fick däremot lite svårt att äta
den goda maten, för precis när vi skulle till & äta fann jag en ring i mitt champange
glas ♥ Så i sommar kommer det bli bröllop & jag kommer äntligen bli Fru Linander.

Åter till maten, vi tänkte göra 3-rätters, men kände att det var onödigt då vi skulle
bjuda på snittar sen när gästerna kom. så det blev Älgfiléplanka till varmrätt & så
en underbart god vitchoklad pannacotta med "blåbärssås" & blandade bär *Mumms*
Pannacotta är så enkelt att göra, men ack så gott. Går även att variera smakerna,
enbart fantasin sätter gränserna (som vanligt)..

Jag använde (till 2 stora whiskeyglas, alt 4 mindre):
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 tsk strösocker
2 st blötlagda gelatinblad
100 g vit choklad (Hackad)

"Såsen":
0,5dl frysta blåbär
Florsocker

Garnering:
1dl tinade hallon,björnbär,blåbär.
(går även bra med färska)
Lite socker om bären är "syrliga".

Gör så här:

1) Lägg gelatinbladen i vattenbad 20 minuter innan tillagning.

2) Koka upp grädden och mjölken, tillsätt sockret och den hackade chokladen.

3) Krama ur gelatinbladen, och lägg ner i blandningen.  Låt smälta under omrörning.

4) Häll sedan upp i portionsformar/glas & låt stelna i kylen i ett par timmar innan servering.

5) Koka upp blåbären med en liten skvätt vatten, koka tills bären mjuknat & mosa till dom
för att få ut så mycket vätska som möjligt.  Tillsätt florsocker till du blir nöjd med smaken,
sila därefter. Låt svalna & häll därefter över panancottan.
6) Lägg på bären, servera & NJUT!

Alt. smaksättningar:
vaniljstång - Ahlgrens bilar - saffran - Kanel - Mörk choklad - osv..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0