Chokladbiskvier



Var ett tag sen jag bakade, & ikväll när älsklingen åkte iväg på ett möte så
tänkte jag att "Nu J*vlar".. så testade ett nytt recept på Chokladbiskvier &
det hittade jag HÄR. (Vill inte funka o skriva in receptet, så följ länken ist)

Ingredienser

200g mandelmassa, riven
2äggvitor

Fyllning:
l3/4dl strösocker
1/2dl vatten
3äggulor (jag använde 2st)
150g smör
50g mörk choklad, smält

Glasyr:
75g mörk choklad
20g kokosfett (jag använde flytande milda i brist på annat)

Gör så här

1. Värm ugnen till 200°. Rör mandelmassa och äggvitor till en jämn smet.
Forma runda platta kakor och lägg dem på en plåt med bakpapper. Grädda
 ca 10 minuter. Lossa dem och låt dem kallna.

2. Koka vatten och socker till fyllningen till en simmig sockerlag som trådar
 sig. Vispa upp gulorna, slå dem i den heta lagen och vispa kraftigt. Låt kallna.
 Rör smöret mjukt, tillsätt äggblandningen lite i taget, rör kraftigt. Rör till sist
ner den smälta svalnade chokladen.

3. Bred krämen toppigt över kakorna. Ställ dem i kylen att stelna. Smält choklad
 och kokosfett i en kastrull och värm till en slät glasyr. Doppa ovansidan av
biskvierna i glasyren. Ställ kakorna på bakpapper. Ställ dem svalt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0