Hembakad Pizza x2



Igår kom lite brudar hem till mig på Tjejkväll. Bjöd då på egen Pizza med hemmagjord tomatsås.

Blev hur gott som helst så all pizza tog slut :-)

 

Degen:

(2 stora pizzor)

1 pkt jäst

5dl ljummet vatten

4msk olja

1tsk salt

ca: 12-13dl vetemjöl

 

Gör så här:

1) Smula ner jästen i en bunke & häll i vattnet.

Rör om tills jästen löst upp sig.

2) Tillsätt oljan & saltet.

3) Vispa ner mjölet (spara lite till utbaket)

4) När degen fått bra konsistens, låt jäsa under

bakduk i ca 20min.

5) Kavla ut på smord plåt & sen är det bara fantasin

som sätter gränserna när det gäller tillbehören.

 

Tomatsås:

0,5 röd lök

Vitlök

Chilisås

passerade tomater

salt/peppar

Oregano

 

Gör så här:

Hacka löken/riv vitlöken & fräs på i en kastrull.

Blanda i resten av ingredienserna & koka upp. Jag

använder mig inte utav något mått, utan "höftar" lite.

 

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Anonym

taco pizzan såg jättegod ut!

2010-09-16 @ 14:57:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0