Godaste Hasselnötstårtan

Den här tårtan blev favoriten på kalaset idag, smakar ungefär som en sån där "fryst/tinad

snickerskaka" utan att ens innehålla jordnötter. Vill man så går det att halvera receptet

för att göra en lägre kaka, jag gjorde en hög för att jag ville få in 2 lager med den smarriga

kolakrämen: Dulce de Leche. När du gör en lägre kaka, kom ihåg att halvera tiden i ugnen till

ca. 30min, men du behöver inte halvera ingredienserna till frostingen.. ju mer ju bättre ;-)

 

Till hasselnötsbotten:

4 st ekologiska ägg
2 4 dl strösocker
100 200 g hasselnötter
1.5 3 dl vetemjöl
1 2 tsk bakpulver
0.75 1,5 dl mjölk

 

Vit Chokladfrosting:

100g smör lr margarin

2dl florsocker

200g philadelfiaost

100g vit choklad

 

Fyllning:

Dulce de Leche

 

Garnering:

Flagad mandel

 

Gör så här:

(Börja med kolakrämen i god tid, tar ju några timmar att koka den)

1) Sätt ugnen på 175°

2) Vispa socker & ägg vitt & luftigt.

3) Finhacka nötterna & vänd ner i äggsmeten.

4) Blanda dom torra ingredienserna & vänd ner i smeten.

5) Häll i mjölken & blanda till en jämn smet.

6) Smöra & bröa en rund springform.

7) Grädda längst ner i ugnen ca 60min.

8) Dela kakan i 3 lager & bred ut kolakrämen på dom mellersta lagren.

9) Blanda ingredienserna till frostingen & dred ut på kakan, garnera med mandelflarn.

(Godast blir den om den får stå någon timme innan servering).


KLAR!

Hoppas den smakar :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0