Choklad kakor

 

Att baka kakor ist för att köpa är både roligt + att du spar pengar. Förra veckan när min sambo

fyllde år köpte jag inte en endaste liten kaka. Bakade precis allt, till & med tårtbottnarna. Det

som är bra med småkakor är att dom flesta går att frysa in, så du behöver inte känna dig

tvungen att äta upp alla [på en gång] Så in i köket med dig & baka lite kakor..

Du vet aldrig när du får hem besökare som är fikasugna! :-)

 

Du behöver: [till ca 30st]

150g smör eller margarin

1 dl strösocker

2 ägg

100g mörk blockchoklad

0,5dl havregryn

1tsk kanel

1tsk bakpulver

ca 4dl vetemjöl.

 

Alt.

•Byt ut havregrynen mot 50g salta nötter [tex jordnötter]

•Byt ut strösockret mot farinsocker.

 

 

Gör så här:

1) Sätt ugnen på 200°

2) Blanda matfett & socker vitt & pösigt, tillsätt äggen ett i taget under kraftig omrörning.

3) Häll i havregrynen & Grovhacka chokladen innan du har i den i smeten.

4) Blanda dom torra ingredienserna, men börja med 3dl vetemjöl.

5) Blanda ner mjölblandningen i smeten & arbeta in det resterande utav mjölet. Degen ska

va lös & kladdig så var försiktig att du inte har i för mycket mjöl = Torra kakor.

6) Skeda upp smeten till små bollar på en bakplåtspappersklädd plåt. & platta till dom lite.

7) Grädda mitt i ugnen tills kakorna fått fin färg, ca 15min. Låt svalna på galler.

Klart!


Kommentarer
Postat av: mikki

I den här bloggen var det mycket gott =)

2010-09-30 @ 15:52:39
URL: http://mikkki.blogg.se/
Postat av: c

hmm dem ska jag prova på..

har du fått lite fler besökare idag, hoppas det och att dom stannar kvar.



Har 2 tävlingar på g nu, först lingon och blåbär sen väggord..kul

kram

2010-09-30 @ 20:04:11
URL: http://mammacarola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0