Hasselbackspotatis med Vitlök

 


I fredags så grillade jag & karln fläskkotletter & sparris, till det gjorde jag hasselbackspotatis
med vitlök. Blev riktigt gott, & är tokenkel att fixa. Gillar man potatis tycker jag absolut att

man ska testa, kan göras utan vitlöken om man inte gillar det.


Hasselbackspotatis a'la Ida:
Skalade potatisar
Smör eller margarin [går bra med flytande]
1 Skivad vitlöksklyfta
Salt/Peppar
Ströbröd

Gör så här:
1) Sätt ugnen på 200°
2) Skär potatisarna [som bilden ovan] Görs enklast om du lägger något emot potatisen
som är ca 1cm hög, för man ska Inte skära rakt igenom dom.. lägg i en smord ugnsform.
3) Salta & peppra potatisen, strö över lite ströbröd + Skiva vitlöken & sprid ut i formen.
4) Lägg en klick [eller ringla över] smör eller margarin på potatisarna & sen in i ugnen.
5) Ös potatisarna med smöret när det smält ner i formen, med jämna mellanrum.
6) Potatisen är klar när den är mjuk, ca 30-40min [beroende på potatisarnas storlek].


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0