Chokladmaränger

 

Ska jag vara ärlig så har jag Aldrig gjort maränger förut. Så nu ikväll när jag fick lite äggvitor

över så slog jag till. Dom här blir [förhoppningsvis] lite segare i mitten = jag gillart!

 

Jag använde: [ca 12st stora]

4 äggvitor

2,25dl strösocker

50g choklad

 

Gör så här:

1) Sätt ugnen på 125°

2) Gör iordning ett vattenbad [som bunken får plats i]

3) Blanda strösocker & äggvita i en rostfri bunke, & vispa konstant ca 5-10min

till marängen blivit varm & riktigt fluffig.

4) Ta då bort från vattenbadet. & fortsätt vispa till marängen har svalnat.

5) Smält chokladen & blanda den lite lätt i marängen [ju slarvigare ju bättre typ]

6) Skeda ut marängen på en bakplåtspappers klädd plåt & grädda sedan i ugnen

40-50min. Marängerna ska va [som jag skrev ovan] lite sega i mitten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0