"Lussebullar"


Idag så har jag varit på ett alldeles toppenbra humör, så passade på att baka lite
Saffransbullar. Kändes lite tidigt fortf, men det doftar/smakar ju så underbart!

Jag använde:
2pkt Saffran
50g Jäst
175g Margarin
5dl Mjölk
0,5tsk Salt
1,5-2dl Strösocker
ca 15dl Vetemjöl

Garnering:
• Russin
• Ägg till pensling

Gör så här:
1) Smält margarinet & häll i mjölken. Värm upp till 37° (fingevarmt)
2) Smula ner jästen i en bunke & lös sedan upp med degvätskan.
3) Mortla saffran & en sockerbit, häll ner + salt & strösocker, Rör om.
4) Tillsätt mjölet, lite i taget. Arbeta med elvisp lr maskin till du får
till en smidig (helst lite småkladdig) deg.
5) Låt jäsa i ca 30min till dubbel strl.
6) Sätt ugnen på 225°
7) Dela degen i 4, sen delar du bitarna ca. 8-12 delar (beroende på hur
små/stora lussebullar du vill göra) & formar till bullar,
8) Låt jäsa på bakplåtspappersklädd plåt i ca 30min.
9) Tryck ner russin i bullarna (om du vill) & pensla sedan med uppvispat ägg.
10)Grädda mitt i ugnen ca 10min tills bullarna fått fin färg.
Låt svalna på galler under bakduk.

Servera med tex ett glas kall mjölk, en rykande kopp Glögg lr Kaffe.

Kommentarer
Postat av: Mikki

Hur många lusse bullar blev det på det där receptet ?

2010-11-30 @ 14:02:02
URL: http://mikkki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0