Lax med..R?

 

Till middag idag så blev det ugnsbakad lax med rösti/råraka (kärt barn har många namn).

Till det gjorde jag en romsås.. Gissa Hur gott det blev!? Det var första gången som jag

gjorde rösti här hemma & kommer garanterat bli fler ggr. Alltså, en jätte enkel middag

men som smakar det godaste gott!

 

Lax:

1 laxfilé/pers

salt/peppar

Smör (till formen)

alt kryddning:

• citronpeppar

• Vitlök (hackad/skivad)

 

Gör så här:

1) Sätt ugnen på 175°

2) Smörj en ugnssäker form & lägg i laxen.

3) Krydda med valfri kryddnind

4) In i ugnen ca 10-20min (beroende på om du använder fryst/tinad fisk)

5) Servera med:

 

Romsås:

3dl Gräddfil

1-2msk Majonäs

0,5 Röd lök (hackad)

Röd ishavsrom

 

Gör så här:

Blanda alla ingredienser, var försiktigt med majonäsen & smaka

av allt eftersom. Så den inte tar över all smak. Låt stå en 20min

innan servering, så smakerna hinner gotta till sig.

 

Rösti/Råraka

Potatis

Salt

Peppar

smör (till stekpannan)

 

Gör så här:

1) Skala & Riv potatisen.

2) lägg i en bunke & krydda. Det lär gå undan lite när man gör

röstin, för riven potatis blir brun om den ligger utan vätska.

3) ta en näve utav potatisen & krama ur vätskan med händerna.

4) Lägg i en varm stekpanna, gör till en rund form & platta till.

5) Stek tills den blir gyllenbrun på båda sidor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0