Vaniljpannacotta med blåbär



Min mormor gifte sig/fyllde 60år i november förra året & jag fick i uppgift att göra efterrätter
till 25 st gäster. Så ist för att göra en var så gjorde jag 2 mindre så man fick "mer av det goda"..
Här kommer receptet på efterrätt nr 1, Vaniljpannacotta med blåbär.. farligt gott!!

Här är receptet (för 4pers):
2,5st gelatinblad
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl strösocker
5dl grädde

"Blåbärssås"
Frysta Blåbär
florsocker

Gör såhär:
1) lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 10min.
2) häll upp grädde, vaniljsocker & socker i en kastrull.
3) Koka upp & låt koka i ca 1 minut, ta av ifrån värmen.
4) Krama ur gelatinbladen & blanda ner/lös upp i grädden.
5) Häll upp i formar/glas, låt stelna i kylskåp ca 1,5-2h.

6) Häll frysta blåbär i en kastrull & koka upp, när blåbären
smält mosar du dom med en gaffel. Häl i florsocker & smaka
av tills du blir nöjd med smaken & konsistensen.
7) Skeda upp över pannacottan & dekorera med färska bär.
8) Låt svalna i kylskåp fram till servering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0