"Fisksoppa"

 

Igår så gjorde jag en fiskgryta inspirerad utav Markus Aujalay's recept. Den blev inte så fyllig som jag

önskat, & vi var för hungriga för att jag skulle hinna testa mig fram mer. Men den blev helt klart god!

 

Jag använde (4 portioner):

100-150g laxfilé, skuren i mindre bitar
100-150g torskfilé, skuren i mindre bitar
100-150g räkor, skalade

1 st röd lök, skalad
2st vitlöksklyftor, skalade
2 st morötter, skalade
5 st stora potatisar, skalade
1 st röd paprika
1 st fänkål

4 msk olivolja
1 tsk (ca) röd currypasta
1 tsk (ca) Torkad timjan
4 dl passerade tomater
2 dl vitt vin
2 st lagerblad
0,5 tsk torkade chiliflakes

1 l fiskbuljong

Nypressad citron- och apelsinsaft
Salt/Svartpeppar, efter smak
Hackad persilja

Aioli & hackad persilja till servering.


Gör såhär:

1. Skär grönsakerna i mindre bitar & fäs i oljan några minuter.

2. Häll i currypastan, torkad timjan, passerade tomater, vin, lagerblad, torkad chili & koka upp.

3. Tillsätt fiskbuljongen och koka ca 20-25 minuter (tills potatis/morötter mjuknat).

4. Smaka av med citron- och apelsinsaft, salt och peppar.

5. Ta av kastrullen från värmen.

6. Lägg i fisken och lägg på locket. Låt dra ca 5 minuter.

7. Vänd försiktigt ner räkorna och persiljan.

89. Servera med med aioli & bröd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0