Cupcakes med Bailey's

 

När jag fyllde år i måndags så bakade jag "Rosa bandet cupcakes". Gjorde chokladbottnar

smaksatta med lite Bailey's & en vit fluffig chokladfrosting. Går att göra frostingen med mörk

choklad också för lite variation, eller varför inte färga den med pastafärger?

 

Bottnarna [12st]:

3 ägg

2,5dl strösocker

1tsk vaniljsocker

50g smör

1dl creme fraiche

2msk kaffe
1msk Bailey's
3,5dl vetemjöl
2tsk bakpulver
4msk kakao
1 nypa salt
100g choklad.
+ 12st små chokladbitar.

Gör så här:
1) Sätt ugnen på 175°
2) Vispa äggen med strösocker + vaniljsocker vitt & fluffigt.
3) Smält smör & blanda i cremefraiche, kaffe & Baileys &
blanda ner i äggsmeten.
4) Blanda dom torra ingredienserna & vänd ner i smeten.
5) Smält chokladen över vattenbad.
6) Placera ut 12 formar i en muffinsplåt & fyll dom till 2/3. Tryck
ner en liten chokladbit [av valfri smak/sort] i mitten av varje form.
7) Grädda i ca 15min & låt svalna.

Vitchoklad frosting:
100g rumstempererat smör
4dl florsocker
200g philadelphiaost
200g vit choklad.

Gör så här:
1) Blanda smör, florsocker & philadelphiaosten ordentligt.
2) Smält chokladen över vattenbad & blanda ner i smeten.
3) Spritsa eller kladda ut på dom avsvalnade muffinsarna.
4) Garnera med tex. choklad, strössel, nötter, blommor osv.

Kommentarer
Postat av: carola

nu ska jag göra mini cupcakes i morgon:) blir spännande värre

2012-10-03 @ 16:44:32
URL: http://mammacarola.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0