Recept Chokladkola

Jag har provat måååååånga recept på kola till jul & det här är ett av dom jag gillar bäst.

Du behöver:
3msk kakao
2dl socker
2dl ljus sirap
3dl grädde

Gör så här:
1) Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Koka upp & sänk värmen.
2) Koka på svag värme i ca:20min under omrörning, kontrollera smeten genom
att droppa ner lite i ett glas/mugg med kallt vatten (kulprov).
3) När kolan fått den konstistens du önskar, häll upp i en form ca 25x30cm.
Kom ihåg att ha bakplåtspapper i botten eller smörj in den. (Det går även bra
att hälla ut på en plåt, men jag gillar min kola bättre när den är lite tjockare).
4) När kolan har svalnat/stelnat skär upp i bitar (jag rullar in mina i bakplåtspapper)

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: sandra

Visst gjorde du flera kolor till förra julfesten? Hade du inte nån med nötter eller mandel i också?

2010-11-23 @ 19:13:57
Postat av: Ida

Gjorde en smörkola, sen va det andra gobitar "bara" :-)

2010-11-23 @ 22:05:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0