Knäck - När den är som godast!

 

Fortsätter lite på jultemat, den här knäcken gjorde jag också förra julen. Den är riktigt

god & blir sådär hård/seg (beroende på koktid), precis så som jag vill ha den :-)

 

Du Behöver:
2dl vispgrädde
2dl socker
2dl sirap
0,5dl hackad mandel
1msk smör

Gör Så här:
1) Blanda grädde, socker & sirap i en vid kastrull, koka upp.
(rör mot botten så massan inte bränner fast)
2) Efter ca:10min kan man börja göra knäckprovet, häll en
droppe av smeten i kallt vatten. att få knäcken till den
konsistens man vill ha kan ta från 15-25min.
3) När du är nöjd med konsistensen, ta av smeten från plattan
o tillsätt mandeln. Rör om ordentligt.
4) Häll/skeda direkt upp smeten i knäckformar, låt svalna.

Andra smaksättningar än mandel:
♦Chokladknäck, 2msk kakao.
♦Pepparkaksknäck, 1tsk pepparkakskryddor.
♦Vaniljknäck, 1 urskrapad vaniljstång (koka med i smeten)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0