Köttbullar i massor!




Jag blev extremt sugen på köttbullar & hemmagjord potatismos idag, men då vi var hembjudna
till älsklingens föräldrar så blev det ingen matlagning alls här hemma idag. Tänkte dela med mig
utav receptet som jag använder när jag gör mina köttbullar. Blir väldigt många, men funkar
perfekt att frysa in. Bara att steka på med lite vatten & buljong i en stekpanna, så blir dom som
nygjorda igen *mumms*

Jag använder:
500 g älgfärs
500 g fläskfärs
♥0,5dl 0,5 dl ströbröd
3/4 dl grädde
1 dl mjölk
1 ägg
1 msk riven gul lök
salt och malen vitpeppar

Gör Såhär:
1) Blanda ströbröd och vätska. Låt det svälla i ca 15 minuter,
rör sedan ner ägg, kryddor och lök. Tillsätt färsen och arbeta
alltsammans ordentligt.

2) Jag använder en spritspåse när jag gör mina köttbullar, vill man inte
det så kan man  forma färsen med två skedar eller med vattensköljda
händer till valnötsstora bullar. (Kom ihåg att Skölja skärbrädan.)

3) Bryn smör i en stekpanna och stek bullarna först över stark värme
så att de bryns runt om och sedan in i ugnen, 175° i ca:20min
(går även att steka på lägre värme för efterstekning, i stället
för att använda ugnen.)

Kommentarer
Postat av: Anonym

http://www.divxden.com/4avdkmq1dzy5/vampiressuck.flv.html

2010-08-17 @ 01:33:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0