Tårtbottnar

 

En snabb lösning när man ska göra tårta, är att köpa tårtbottnar. Oftast är dom torra & smakar

verkligen konstgjort. Så jag bakar egna, hur enkelt som helst att göra! Antingen så gör du en

Hög kaka som du skär till bottnar efter den svalnat, eller så delar du upp smeten på 3 & gör alla

bottnar på en gång i ugnen. Jag valde att göra en av bottnarna med chokladsmak den här

gången, tillsatte 2msk kakao + 1msk hett vatten i 1/3 av smeten
(vattnet för att kakao har en tendens att göra kakan lite torr annars).

 

Du behöver:

4 ägg

3dl strösocker

1,5dl hett vatten

3dl vetemjöl

2tsk bakpulver

 

Gör så här:

1) Sätt ugnen på 175°

2) Vispa socker + ägg pösigt & häll i det heta vattnet.

3) Blanda dom torra ingredienserna & rör försiktigt ner i smeten.

4) Gör du en kaka häller du upp smeten i en lite större smörad & bröad springform/kakform

& gräddar i ca 30-40min (beroende på ugn). alt. dela upp smeten i 3st springformar & grädda

i ca 15min (viktigt att du håller koll då bottnarna är så pass tunna).

5) Låt bottnarna svalna innan du fyller/garnerar tårtan (med tex. Chokladgrädde).


Kommentarer
Postat av: carola

åh så fint du har det här.

Ska tipsa om dig på min blogg,ska ta tag i all anya länkar när jag har ork..

kramisar

2010-09-27 @ 19:05:20
URL: http://mammacarola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0