Smulpaj

Systeryster bjöd på en jättegod äppelpaj för några dagar sedan. Idag kom älsklingen hem med

lite svenska äpplen, så då var jag ju bara tvungen att slänga ihop en liknande paj jag också :-)

 

Smuldeg:

1.5dl vetemjöl

0,5dl havregryn

3msk strösocker

100g smör lr margarin

0,5dl kokosflingor

 

Fyllning:

4 äpplen

2msk brun farin

1tsk kanel

 

Gör såhär:

1) Sätt ugnen på 225°

2) Blanda mjöl, havregryn, kokosflingor, socker & matfett

till en grynig massa. (gör du enklast i matberedare).

3) Skala äpplena & skär bort kärnhuset. Skär dom i skivor.

4) Hetta upp en stekpanna med lite smör i (med lite farin

socker eller ljust muscovadosocker) stek på äpplena lite tills

dom börjar mjukna lite, akta så du inte bränner dom!

5) Smörj en ugnssäker form & häll över äpplena i den.

6) Strö över farin & kanel. Fördela sedan smuldegen över.

7) Grädda kakan mitt i ugnen tills äpplena är mjuka & smuldegen

fått lite färg i ca 20-25min.

 

Servera ljummen med tex. vaniljglass lr vaniljsås

& Njuuuuuuuuuut!!!!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0