Semlor - Baka själv

 

Imorgon är det ju den dagen man ska trycka i sig en massa semlor, så jag är ju inte sämre än att

jag har bakat ett gäng till min man (äter inte semlor själv). Testade ett recept som var med i vår

dagstidning för någon dag sen (19-02-2012) . Receptet ger 20 stora eller 40st mindre semlor.

 

Du behöver:

50g jäst för söta degar
175g smör
5dl mjölk
2dl socker
2tsk stött kardemumma
1tsk salt
ca 1,5L vetemjöl special
ägg till pensling.

Fyllning:
Vispgrädde
Mandelmassa

Gör så här:
!) Smält smöret & tillsätt mjölken, Värm därefter till 37°.
2) Smula jästen i en bunke och tillsätt kardemumman.
3) Lös jästen med degvätskan, rör ner salt och socker.
4) Tillsätt mjölet och arbeta ihop till en smidig deg, var försiktig så du inte arbetar in
för mycket mjöl, då får du en torr & kompakt bulle sen) & knåda i ca 15min.
5) Låt jäsa ca 30min till dubbel storlek.
6) Ta upp degen på mjölat bakbord & dela i 20 alt 40 bitar & rulla till bullar. Lägg på
en plåt med bakplåtspapper .
7) Låt jäsa i 60min (till dubbel storlek) , jäs inte bullarna för kort stund då blir dom torra
& kompakta.
8) Grädda i nedre delen av ugnen på 225° i ca 8min, låt svalna på galler.

9) när bullarna svalnar så skär du av toppen på bullen till locket, & gröp ur bullen något
& lägg innanmätet i en bunke & blanda med mandelmassa + en skvätt grädde.
10) klicka ut fyllningen i bullarna & spritsa därefter grädden i en "krans" på varje semla.
11) Lägg på locket & pudra semlorna med florsocker.

Så lyckas du:
Använd vetemjöl av hög proteinhalt, tex vetemjöl special.
knåda bullarna länge, helst med maskin eller elvisp med degkrokar,
Jäs ordentligt till dubbel strl.

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Åh så gott. Undra om man kanske skulle köpa hem semlor imorgon...när det är fettisdagen och allt:)

2012-02-20 @ 20:59:19
URL: http://jeanettefoss.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0