Jordgubbspaj



Bakade en smulpaj med jordgubbar till Älsklingen nu ikväll, som blev riktigt uppskattad :-)
Brukar aldrig hinna bli något annat av jordgubbarna än att jag käkar upp dom när jag köper
hem några. Men den här gången kände jag att det var på tiden att göra något annat än att
"bara" käka upp dom...

Jag använde:
2dl Mjöl
2dl Havregryn
0,5dl strösocker
1dl flytande milda

Jordgubbbar (2 förp)
0,5dl socker
2msk potatismjöl

2msk brun farinsocker

Gör såhär:
1) Värm upp ugnen till 225°
2) skölj & rensa jordgubbarna, lägg dom därefter i en ugnsfast form.
3) blanda mjöl, havregryn, strösocker & milda till en grynig massa.
4) Strö över 0,5dl socker + potatismjölet över jordgubbarna innan du
smular över degen. avsluta med att strö över farinsockret.
5) grädda mitt i ugnen ca 15min

Servera med tex. Lättvispad grädde, vaniljvisp, vaniljglass osv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0