Hembakade Semlor



Igår så bestämde jag mig för att älsklingen inte skulle behöva köpa några
semlor tills idag.. utan att jag skulle baka ett gäng. Blev så pass många att
han fick med sig ett gäng & bjuda på till eftermiddagsfikat på jobbet idag!

Jag använde:
100g smör
3dl Mjölk
1tsk kardemumma (mald)
50g jäst
0,5tsk salt
1dl strösocker
1ägg
0,5tsk hjorthornssalt
knappt 1l vetemjöl
+1 ägg till pensling.
(+Florsocker till locken)

Fyllning:
Mandelmassa
Vispad grädde

Gör så här:
1) Smält smöret & tillsätt mjölk + kardemumma. Värm upp tills det blir fingervarmt (37°).
2) Smula ner jästen i en bunke & häll därefter i degvätskan. Rör om till jästen löses upp.
3) Tillsätt salt, socker, ägg & hjorthornssalt, rör om.
4) Vispa ner mjölet lite i taget tills du får en fin deg (jag brukar göra en lite småkladdig deg).
5) Låt jäsa 30min under bakduk.
6) sätt ugnen på 250°
7) Baka ut degen på mjölat bakbord, dela i 4 bitar som du därefter delar i yttligare 4 bitar.
8) Rulla till bollar o lägg på bakplåtspappersklädd plåt (alt i muffinsformar).
9) låt jäsa yttligare 30min, pensla därefter med uppvispat ägg.
10) Grädda mitt i ugnen 8-10min tills bullarna fått fin färg. Låt svalna på galler under bakduk.

Fyllning (när bullarna svalnat):
1) Skär av toppen på bullarna (blivande locket), ta därefter ur lite fyllning & lägg i en skål.
2) Tillsätt mandelmassa & en skvätt mjölk (alt lite grädde) & rör om ordentligt.
3) Fyll bullarna med röran, spritsa därefter med grädde sen på med locket.
4) Strö över florsocker på locken & servera alt. med ett glas mjölk, lägg semlan i en skål
med varm mjölk, med en kopp kaffe..osv.

Alla äter ju semlor på sitt eget vis: Hur äter du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0