Svamp/grönsakspaj med Bacon

 

Älsklingen beställde paj till middag, så jag kollade igenom både kyl & frys för att hitta

något gott att ha i. Visade sig att jag hade en massa grejjer hemma som passade sig

i en paj. Älsklingen åt nästan upp halva när han kom hem, så den fick bra betyg.

 

Pajdeg:

1,5dl vetemjöl

1,5dl grahamsmjöl

125g smör

2msk kallt vatten

 

Gör så här:

Hacka samman mjöl & smör i en matberedare. Avsluta med det kalla vattnet

& knåda sedan till degen på diskbänk/bakbord. Kavla antingen ut degen &

klä en springform, fast jag tycker det går lika bra att trycka ut den. Blir dock

en aning kladdigare. (Sätt ugnen på 225°).

 

Fyllningen:

1pkt Bacontärningar

Trattkantareller

ca 100g broccoli

1 liten gul lök.

 

Gör så här:

1) Börja med att finhacka löken & bryna den i stekpanna med smör. häll därefter

i baconet & bryn på tills tärningarna fått fin färg. Ha därefter i svampen.

2) Förkoka broccolin i lättsaltat vatten & låt rinna av. Dela därefter i små bitar.

3) Blanda alla ingredienser till fyllningen & häll i springformen.

 

Äggstanning:

2,5dl becel matlagningsgrädde

3 ägg

1dl riven ost

0,5tsk timjan

Salt/vitpeppar

 

Gör så här:

Vispa ihop ingredienserna & häll över fyllningen i springformen.

Grädda mitt i ugnen 30-40min tills fyllningen "stannat" & pajen fått

fin färg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0