Red Velvet Cupcakes



Igår så testade jag något jag aldrig gjort förut.. Red Velvet Cupcakes. Fick hem
Ica's medlemstidning Buffé, & så fort jag såg receptet var jag tvungen att testa.
Ändrade dock 1 ingrediens till frostingen +att jag jag ist för solrosolja tog vanlig
Matolja (man tager vad man haver). Dom blev faktist riktigt goda :-)

Du Behöver:
3dl vetemjöl
1msk kakao
1 3/4dl socker
1 3/4dl solrosolja
1 ägg
1msk röd hushållsfärg
1/2tsk vaniljsocker
1 1/4dl Filmjölk
1tsk ättiksprit (12%)
3/4tsk bikarbonat
1tsk salt
Strössel att garnera med
(jag köpte jordgubbskulor)

Frosting:
100g philadelphiaost
5dl florsocker
25g smör (rumstempererat)
1msk mjölk
1tsk vaniljsocker
alt. 1/2tsk färskpressad citronjuice
(jag använde 50g vit smält choklad ist)

Gör så här:
1) Sätt ugnen på 175°
2) Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt.
3) Blanda mjöl, kakao & salt i en bunke.
4) Vispa socker & olja i en annan bunke till en jämn & blank smet, tillsätt
därefter ägget under vispning, sedan hushållsfärgen & vaniljsockret.
5) Sänk hastigheten på vispen & tillsätt mjölblandningen filmjölken om varannat.
6) Blanda ättika & bikarbonat i en kopp, det skummar lite. Rör ner i smeten.
7) Fyll formarna till 3/4. Grädda mitt i ugnen ca 20min, låt svalna helt innan du
garnerar med frosting & strössel.
8) Frosting:  Vispa färskost, florsocker och smör med elvisp i en bunke. blanda i
mjölk, vaniljsocker & citronjuice/alt den smälta chokladen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0