Vaniljbullar


Så, då var man iaf igång med bakningen.. 1 sort klar typ 10 "to go"! Att baka är riktig terapi,
man får använda händerna + huvudet, & man (iaf jag) glömmer bort alla bekymmer för ett litet tag..

Jag använde:
1pkt jäst (söta degar)
100g smör lr margarin
3dl mjölk
0,5tsk salt
1dl socker
1-2tsk kardemumma
ca 9dl vetemjöl
1ägg (till pensling)

Fyllning:
3dl marsán lr vaniljkräm.

Garnering:
50g smält smör lr margarin.
1,5dl strösocker.

Gör såhär:
1) Smula ner jästen i en bunke & smält matfett i en kastrull (svag värme). Tillsätt mjölken
& värm upp till 37° (fingervarmt). Häll degvätskan över jästen & rör om så den löser upp sig.
2) Tillsätt socker, salt & kardemumma. Mät upp mjölet & arbeta ner det i degen (helst med
träslev). Arbeta i ca 8min tills degen blir smidig & släpper i kanterna. Jäs under bakduk
i ca 30min.
3) Knåda ihop degen på mjölat bakbord, & dela sedan i 2 bitar. Rulla ut till längder & dela i 12 lika
stora bitar. Rulla till bullar & lägg på bakplåtspapper. Låt sen jäsa i 15 min.
4) Ha i vaniljkrämen i en sprits & gör antingen en grop i mitten utav bullen, eller så använder
du en längre spritstyll & fyller upp bullen inifrån & ut. Låt jäsa i 10min till. Sätt ugnen på 250°
5) Pensla bullarna med uppvispat ägg, grädda mitt i ugnen i ca 5-10min. Låt svalna på galler
under bakduk. Pensla bullarna med smält smör & doppa i strösocker. KLART!!

Kommentarer
Postat av: Sandrah, Colins mami

Åh vad gott det ser ut!

2010-09-22 @ 21:33:07
URL: http://sandrahupdate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0