Onsdagspaj

 

Jag frågade min sambo idag vad Han ville ha till middag & då röstade han för Paj. Så ställde

mig i köket & slängde ihop en smarrig paj tills han skulle komma hem. Skillnaden mellan den

här pajen & den jag gjorde tidigare är först att degen inte innehåller nå ägg. Sen ist för sparris

& trattkantareller, blev det tomat & gula kantareller. Min sambo åt halva, så jag fick godkänt!

 

Degen:

125g smör lr margarin

3dl Vetemjöl (alt. 2,5dl vete + 0,5 graham)

3msk vatten

 

Äggstanning:

2 ägg

1,5dl mjölk

0,5 dl grädde

(lite chilisås)

(lite riven ost)

Salt/peppar

 

Fyllning (Skriver som i förgående pajens inlägg):

Paj är ett perfekt sätt att ta tillvara på matrester, släng i det du tycker om

& om du gör en paj som inte kommer "binda sig själv", gör en äggstanning.

 

Gör så här:

1) Sätt ugnen på 225°

2) Blanda ingredienserna till degen tryck ut i en pajform (låt vila i kylen 10min).

3) Gör iordning din fyllning & blanda till äggstanningen.

4) Häll ner fyllningen följd utav äggstanningen i formen.

5) Grädda mitt i ugnen i ca 15min (tills pajen fått fin färg & äggstanningen stelnat)

Låt svalna lite innan servering. Servera med tex. sallad & lite dressing. Klart!


Kommentarer
Postat av: carola

åh såg inte helt fel ut..



Ska tipsa om din blogg senare idag, ska in med lite nya bloggar jag hittat.

stor kram gumman

2010-09-30 @ 07:27:29
URL: http://mammacarola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0