Morotskaka/Tårta

Hade tänkt göra fina morötter, men tiden & orken räckte inte

 

Den här kakan/tårtan (beroende på hur man väljer att göra den) går alltid hem. Den är saftig

& smakar något så alldeles underbart! Det här är ett recept till en hög kaka, så vill du göra en

lägre är det bara att halvera receptet. Men behåll samma mått till frostingen, den vill man ha

Mycket utav *mumms* När jag gjorde min senast så gjorde jag lite extra frosting, sen delade

jag kakan på mitten & hade ett lag frosting där också. Då blev den mer som en tårta, men

funkar lika bra att bara kladda frostingen på kakans ovansida också. Sen så smakar den

som bäst när den har fått stå till sig en dag!

 

Du Behöver:

4 ägg

4dl strösocker

4tsk vaniljsocker

6dl rivna morötter

2dl matolja

2tsk kanel

1tsk bikarbonat

1tsk bakpulver

4dl vetemjöl


Till frostingen:

60g smör

1tsk vaniljsocker

2dl florsocker

 

Gör så här:

1) Sätt ugnen på 175°

2)Vispa ägg, socker & vaniljsocker pösigt.

3) riv morötterna fint & blanda dom tillsammans med oljan i äggsmeten.

4)Blanda dom torra ingredienserna & sikta ner i smeten, rör om försiktigt.

5) Smöra & bröa en kakform & häll i smeten.

6) Grädda i ca 60min (halverat recept 30min)

7) Blanda ingredienserna till frostingen ordentligt, bred över kakan när den

svalnat. (Dekorera tex. med kokos, limeskal, riven "avrunnen" morot osv..)

 

Blir som jag skrev tidigare som godast när den får stå ett dygn & gotta ihop

sig, men är riktigt smarrig när den är nygräddad också!   Good Luck!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0