Lime & Citronpaj

 

Jag har sagt det förr & jag säger det igen.. Bakning är TERAPI! Vi fick ett tråkigt besked

nu ikväll [livet är såå orättvist]. Så jag ställde mig i köket & bakade en paj med lime & citron.

Servera den avsvalnad/kyld med grädde lr varför inte med vaniljglass?

 

Pajbotten:

75g smör eller margarin

2 dl vetemjöl

0,5dl floursocker

4 digestivekex

1 ägg

1msk vatten

 

Fyllning:

1 burk kondenserad mjölk

4 äggulor

4 limefrukter [juice + + skal]

0,5 citron

 

Gör såhär:

1) Sätt ugnen på 175°

2) Blanda ingredienserna till pajbotten tills degen går ihop, knåda inte!

låt vila i kylskåp ca 30 minuter.

3) Tryck ut i en smörad pajform & förgrädda i ca 10min. Låt svalna.

4) Blanda  kondenserade mjölken, ägulor, saften & rivet limeskal.

Låt stå & dra i ca 30min så smeten tar upp smaken ordentligt.

5) Häll smeten i det avsvalnade pajskalet & grädda mitt i ugnen ca 15-20min.

6) Servera pajen avsvalnad/kall med vispad grädde lr vaniljglass.

Klart!


Kommentarer
Postat av: Sussi

Den var ju riktigt god syrlig och söt...

2010-10-05 @ 15:08:02
Postat av: Ida

Ja, den va väldigt god :-)

2010-10-06 @ 14:27:28
URL: http://ihuvudetpaida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0