Kolasnittar

Medans svampen rensades igår så hann jag baka lite kolasnittar. Så mycket billigare att baka

småkakor i stället för att köpa hem några paket till fikat. Så mycket roligare att bjuda på sånt

man bakat själv än att hälla upp några "ballerina" ur sitt paket.


Jag använde:

100g smör (lr margarin)

1dl ströcosker

1msk vaniljsocker

1msk ljus sirap

0,5dl sötmandel

2,5dl vetemjöl

1tsk bakpulver

 

(Det går även att byta ut sötmandeln mot hasselnötter eller

någon annan nötsort man gillar).

 

Gör såhär:

1) Sätt ugnen på 175°

2) Blanda matfett, socker, vaniljsocker & sirap till en porös smet.
3) Finhacka mandeln (den ska inte bli som mjöl) & blanda mjöl &
bakpulver & häll ner i smeten. Arbeta ihop till en deg.
4) Rulla ut degen till 4 fingertjocka längder på en plåt med bakplåtspapper.
platta till dom lite med en gaffel.
5) Grädda mitt i ugnen i ca 10min (tills kakorna får färg). Skär till 2cm breda sneda
snittar medans dom fortfarande är varma. Låt kallna & förvara i burk med lock. KLART!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0