Mini Cheesecake

 

Den här Cheesecaken går inte av för hackor.. Innan jag smakade det här receptet så tyckte

jag inte om cheesecake alls. Tyckte det smakade vidrigt! Men den här har en underbar smak

& blir riktigt krämig efter att ha fått stå en stund i rumstemp. När jag gjorde mat till kappahls

personalfest i lördags så var mini cheesecakes en del utav efterrätten, & dom älskade det!

 

Du kan antingen välja att göra en Hög cheesecake som blir perfekt efter 3-4h i frysen. Om den

får stå inne längre så ta fram 20-30min innan servering, så blir den perfekt. Eller så gör du mini

cheesecakes, blir väldigt många utav det här receptet, så jag gjorde 18 små & en mellanstor

i sockerkaksform.

 

Du Behöver:

2dl socker
3st ägg
200g Philadelphiaost
3dl vispgrädde
2tsk vaniljsocker
8-12 digestivekex

Små folieformar eller
stor sockerkaksform/springform

Gör så här:
1) Vispa äggulor & socker pösigt, tillsätt vaniljsocker och blanda i Philadelphiaosten.
2) Vispa grädden i egen bunke och rör ner försiktigt
3) vispa äggvitorna hårt i en bunke & vänd ner i smeten.
4) Krossa kexen och lägg hälften i botten på en rund form med löstagbar kant. eller
i små folieformar [håller formen bättre än vanliga bullformar].
5) Häll smeten i formen och strö över resten av kexsmulorna.

Stor:
Låt stå i frysen 7-8 timmar [perfekt efter 3-4h]. Ta fram 20-30min innan om du
låtit kakan stå inne längre än 4-5 timmar. Den ska va "krämig" vid servering.
Mini: fryser till snabbt, ta fram 15min innan servering.

Tips:
♥ Det är riktigt gott att servera cheesecake med tex uppvärmd sylt.

♥ Till jul kan kan man använda krossade pepparkakor ist för digestivekex.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag har provat att byta ut digestivekexen till krossade små mandelbiskvier! Enligt mig mycket godare!

Härlig blogg du har!

2010-10-07 @ 13:52:52
URL: http://hamael.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0