Kasslergratäng


Kasslergratäng [eller risgrynsgröt med kassler som syrrans kille kallar det] är riktigt bra
vardagsmat, för man kan variera innehållet. Brukar bland annat ha i ananas, tomat, lök
sparris osv. när jag gör gratängen. Dock inte ananas & sparris på en & samma gång, tror
inte det är någon kombination som jag skulle gilla iaf. Den här gången hade jag dock inte
så mycket hemma.. så fick bli lök & vitlök, men det blev riktigt gott ändå! Sen så blir det
väldigt mycket mat, det är bra då blir det några matlådor för karln att ta med till jobbet :-)

Jag använde:
Ris [6 port]
Kassler

1 förp hushållsmjukost extrakryddad
1 förp matlagningsgrädde [+ lite mjölk]
Riven ost
Röd lök
Vitlök
Salt/peppar


Gör Så här:
1) Sätt ugnen på 200°
2) Koka riset efter anvisningarna på paketet.
3) stek lök, vitlök & kassler.
4) Blanda osten & grädden, blanda ut med lite mjölk om du tycker att blandningen
blir för tjock. Den ska va lite krämig i konsistensen så ta inte för mycket mjölk.
5) Smörj en ugnssäker form, häll i riset & övrig

a ingredienser & blanda. Häll över
"såsen" & se till att den ocks blandas med dom andra ingredienserna. Strö över riven ost.
6) Låt stå i ugnen till gratängen fått fin färg, ca 20-30min beroende på ugn.


Kommentarer
Postat av: jesa

Jag brukar köra en enkel variation av kasslergratäng..

strimlar kassler och har i champinjoner sen blandar jag ihop mjölk, mjöl, ketchup å svartpeppar å tömmer över.. sen lägger jag ost över.. Brukar ha i ananaskross å tomater oxå men då äter inte min sambo det.. =)

2010-10-09 @ 09:13:11
URL: http://raggarjesa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0