Höst/vinter = Sopptider?

 

Igår så gjorde jag soppa här hemma, är ingen soppmänniska & har Aldrig gjort soppa

själv tack vare det. Men igår så gav jag mig fan på att jag skulle göra en. Den dög,

men kan helt klart förbättras [en hel del].. Så prova dig fram :-)

 

Jag använde:

Potatis [8st mellanstora]

1 röd lök

0,5 morot

1 vitlöksklyfta

2msk smör

8dl vatten

1 buljongtärning [grönsaks.]

1,5 dl grädde

Gula kantareller

1 Chorizo

Cayenne peppar

salt/peppar

 

Gör så här:

1) skiva o stek, potatis, lök & vitlök.

2) koka upp 8dl vatten & häll ner grönsakerna. koka tills potatisen

och moroten blivit mjuk.

3) Häll ner i mixer & mixa till en slät soppa, häll tillbaka i kastrullen& häll i grädden.

4) tillsätt buljongtärningen & krydda tills du blir nöjd med smaken.

5) stek svampen & blanda sedan ner i soppan, + skiva & stek korven. den kan du

lägga på soppan när den serveras eller blanda ner den direkt.

 

• Du kan behöva tillsätta mer vätska för att få en bättre konsistens på soppan.

• Du kan även tillsätta 1dl creme fraiche och/eller 1dl vitt vin.

• Prova dig fram med ingredienser du gillar, soppa är ju perfekt & värmande nu

i höst/vinter.


Kommentarer
Postat av: Emelie

för 3 veckor sedan när jag skulle göra en potatis & purjo soppa börja min blender brinna. Kul ;)

2010-10-20 @ 16:51:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0