Mummsiga Kokosrutor


Jag fick lite goda nyheter idag, firade det genom att baka lite kokosrutor. Dom
blev nästan lite för perfekta, så nästa gång ska jag ta ett gelatinblad mindre.
Vill ha mina lite lösare än vad dom här blev, men helt klart godkända! :-)

Jag använde:
9 gelatinblad
4,5dl strösocker
3/4dl florsocker
1 äggvita
1,5dl kallt vatten
1,5dl hett vatten
kokao + kokos till garnering

Gör så här:
1) Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
2) Blanda strösocker, florsocker, 1,5dl kallt vatten & äggvitan.
4) koka upp 1,5dl vatten & ta bort från plattan, lägg i gelatinbladen & lös upp.
5) Häll ner i smeten & arbeta med elvisp (helst högsta effekten) i 15-20min.
6) När konsistensen är okej, plasta in en form (20x30cm). Blanda kokos & lite
kakao som du sedan sprider ut i botten utav formen.
7) Häll i smeten i formen & sprid ut kokosblandningen över.
8) Låt stå i kylen 2h, skär upp & doppa bitarna i kokosblandningen tills alla
är täckta. Förvara i kylskåp.

Alt.
• Täck rutorna med hackade nötter & choklad.
• Doppa rutorna i smält choklad (då lär du arbeta snabbt med väl kylda rutor)
• Vill du få dina kokosrutor lite segare kan du förvara dom i frysen.

Absolut värt att testa & blir nog riktigt populära på ett barnkalas!

Kommentarer
Postat av: Sandra & Ebba

När får man komma på fika? :P

2010-11-16 @ 18:02:00
Postat av: Ida

Bara & komma förbi det.. men kan ju kanske vänta tills ebbzon är piggare :-p

2010-11-16 @ 18:55:45
Postat av: Zhannah

Å dom är så goda :)

2010-11-16 @ 19:26:49
URL: http://zhannahs.blogspot.com
Postat av: Sandra & Ebba

Ja får göra de :) Förhoppningsvis blir hon bara hemma en dag till så då får jag vila upp mig till helgen, haha :P

2010-11-16 @ 19:59:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0