Köttfärslimpa

 

Om man inte vet hur man ska smaksätta sin köttfärslimpa, så kan man göra som jag

gjorde igår.. Krydda den med en påse Fransk Löksoppa mix, Blir riktigt gott!

Tips från min gammelmormor :-)

 

Jag använde:

500g Älgfärs

0,5dl ströbröd

1,5dl mjölk (går även bra med vatten)

1 påse fransk löksoppa

1 ägg

Soya

smör

 

Gör såhär:

1) Sätt ugnen på 200°

2) Blanda mjölk & ströbröd, låt svälla 10min.
3) Tillsätt soppmixen & rör om.
4) Blanda ner färsen & ägget, rör om ordentligt.
5) Lägg smeten i en avlång smord brödform. Eller forma till en "limpa"

i en smord ugnssäker form, & pensla på med lite soya för att få en fin färg.

6) Grädda mitt i ugnen (alt ugnens nedre del) i cirka 30-50min (beroende på ugn).

7) Servera med tex. Kokt potatis/Potatismos, gräddsås, pressgurka, rivna morötter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0