Tekakor

Eftersom det varit/är så trist väder idag, så har jag bakat lite tekakor. Alltid bra att ha lite i
frysen (+billigare, godare än att köpa färdigt). Passade på att testa ännu ett recept ifrån
Leila också, kul att prova lite nytt. :-)

Du Behöver:
5dl mjölk
4dl havregryn
0,5 msk salt
1msk ljus sirap
150g smör
25g färsk jäst
8-9dl vetemjöl special.

Gör såhär:
1) Värm mjölken till ca 50 grader & häll i havregrynen, salt & sirap.
Låt blandningen stå & svälla i ca 20min.
2) Smält smöret & rör ner i grynblandningen.
3) Smula ner jästen & blanda ordentligt.
4) Tillsätt mjölet lite i taget, tills det blir en lös deg.
5) Jäs degen under bakduk till dubbel storlek i ca 30min.
6) Sätt ugnen på 225 grader.
7) Knåda degen på ett mjölat bakbord, dela den i 10 bitar & kavla ut
till runda tekakor, ca 1cm tjocka.
8) Nagga dom med en gaffel & jäs under bakduk på plåtar med
bakplåtspapper i ca 30min.
9) Grädda i mitten utav ugnen i cirka 10min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0